Monday, November 17, 2008

Pentas Dunia..

Semekom..

Aku taktau ape yang aku nak tulis..
tapi aku rasa macam ade nak luahkan sesuatu..
tapi taktau ape yang nak diluahkan..
tapi aku kompem ade yang nak aku luahkan ni..

takpe la..
abaikan..

aku selalu terfikir
macam mane hidup aku 5 tahun akan datang..
macam mane hidup aku 10 tahun akan datang..

ape kerja aku agak nye??
macam mane hidup aku waktu tu??
da kawin ke blom??
camane la keadaan rumah aku??
tapi tu sume kalo aku masih hidup lagi..
kalo aku da takde mungkin sume ini aku takkan pikir lagi..

tapi macam org lain..
aku pon rasa nak merancang hidup aku..
nak hidup macam manusia normal..
kalo boleh tak hidup meralarat..
aku tak kisah kalo tak kaya..
yang penting cukup makan dan boleh nak bagi nafkah anak bini..
macam manusia biasa..

tapi mane hala tuju hidup aku sebenarnye???

aku penah tanya driver teksi mase aku nak balik dari stesen uni ke umah aku..
aku tanya..
mane hala tuju hidup kte ni pakcik..
die cakap hala tuju hidup adelah mati..
hidup kte ni menghala ke arah kematian..
memang tak boleh lari benda tu..
pastu pakcik tu cakap lagi..
cume kte kene pk ape yang kte nak bawak bile kte mati nnt..
amalan je yang kte boleh bawak nnt..

betul jgk pakcik tu..

tapi aku hanya nak hidup macam manusia biasa..
hidup yang takde masalah sgt..
tapi kalo boleh nak hepi je la..
tapi takbest jugak kalo asik hepi je..
kene ade problem jgk..
baru la nampak kehidupan sebenar..
aku sendiri pon da tak paham ape yang aku nak ni..

bile aku pikir balik..
perlu ke aku pikir kehidupan aku 5 tahun akan datang?
perlu ke aku pikir hidup aku 10 tahun akan datang?
sedangkan aku pon tak pikir pon hidup aku untuk hari esk..

kadang2 aku hidup ni sume on the spot..
pikir untuk mase tu je..
kalo nak ikot, mmg sikit sangat hidup yang aku plan..
aku pon taktau kalo org lain pon mmg macam tu..
tapi tu la aku..

perlu ke kte rancang setiap benda dalam hidup ni??
bagi aku, aku rasa tak..
mmg kte harus palan hidup ni..
tapi mungkin tak sume benda..
bagi aku mungkin aku akan buat plan secara kasar tentang hidup aku..
sebab aku tak tau ape yang akan aku tempuhi..
tetapkan sedikit prinsip..
tapi tak perlu terlampau berprinsip..
jadi manusia normal..

walaupon hari ni aku tak rasa hepi sangat dengan hidup aku..
aku masih lagi hepi..
sebab aku tau hidup aku takde la kosong sangat..
ade la waktu aku akan hepi..
cume kalo boleh aku nak kurangkan dosa dan tambahkan pahala je hidup ni..

macam bos aku cakap..
die tak penah terpikir nak blaja tinggi2..
die just nak keje pastu live life..

walaupon aku agak benci pada bos aku..
tapi bile aku pikir balik..
ade jgk benda baik pasal bos aku..

agak ssh nak plan hidup ni aku rasa..
cume skrg ni macam aku cakap..
aku nak jadi manusia normal..
kurangkan dosa tambahkan pahala..
kalo boleh biar la berjaya dengan jaya..

tapi ape yang aku nak sbnrnye pon aku taktau..
cuma yang aku tau aku nak hidup je..

aku pon aku tak pasti ape yang aku da tulis..
takpe la..
cume aku harap aku boleh ade kehidupan lebih baik..
sebab kehidupan banyak maksud..
mungkin setiap org ade maksud yang tersendiri tentang kehidupan..

semoga kte semua boleh dapat kehidupan yang terbaik..
same2 kte doakan..

chow..

No comments: